Recensie: Harry van Wijnen - De geldjas van Max Nord

Uitgeverij Balans bedankt voor het vertrouwen. En het toesturen van dit recensie-exemplaar.

Uitgeverij: Uitgeverij Balans
Bindwijze: Ebook/Paperback
Prijs: €9,99/€19,99

Flaptekst:

Decennialang ging oud-journalist Harry van Wijnen dagelijks om met collega’s en vrienden die in de oorlog in het verzet hadden gezeten, iets waarover ze vrijwel nooit spraken. Nu ontrukt hij, op basis van unieke gesprekken met de laatst levenden en andere bronnen, hun indrukwekkende belevenissen aan de vergetelheid.

In De geldjas van Max Nord laat Van Wijnen zien hoe jonge schrijvers, drukkers, schilders, grafici, journalisten en anderen – mannen en vrouwen – de beslissing namen om in het diepste geheim en met gevaar voor hun leven weerstand te bieden tegen de bezetter van hun land. Hij vertelt over het grote verzetshuis op de Michelangelostraat 36-I in Amsterdam, waar mensen als Bob Uriot voor een netwerk van onderduikers zorgden en Fritz Kahlenberg en Tonny van Renterghem op zolder het initiatief namen voor het beroemde fotografenproject De ondergedoken camera. Hij beschrijft welk levensgevaarlijk en cruciaal werk koeriersters als Carla Gosschalk, Toussie Salomonson en Heleen Kuyper verrichtten. Hij doet uit de doeken hoe de Persoons Bewijzen Centrale van Gerrit van der Veen en drukker Frans Duwaer honderden mensen het leven redde, wie de mysterieuze ‘Albert’ was die uit handen van de nazi’s wist te blijven, hoe Parool-journalist Max Nord met zijn ‘geldjas’ dagelijks loonzakjes voor de illegaliteit vervoerde, wat het tragische lot was van de anti-Duitse rechercheur Piet Elias en nog veel meer.

Mijn mening
Wat is dit een mooi boek als je je interesseert in de WO2 + het verzet in Nederland. Dit boek geeft een mooie kijk in het verzet in Amsterdam. Hier wist ik zelf nog weinig van af, waardoor het voor mij zeer interessant was.

De titel van het boek greep mij aan omdat het een opvallende titel is. Het boek is namelijk vernoemd naar een Journalist van het Parool Max Nord, wie een jas had waarin op een handige manier heel veel geld gestopt kon worden.

In het boek worden meerdere personen beschreven die belangrijke dingen deden binnen het verzet van Amsterdam. Waardoor je een interessante kijk kreeg achter de verschillende takken binnen 1 knokploeg. Ik vond bijvoorbeeld het verhaal achter 'De ondergedoken Camera' heel erg interessant om te lezen, dat dat is voortgekomen uit 2 fotografen. Door hun dappere inzet is er nu beeldmateriaal van ondermeer razia's en ook van bepaalde bijeenkomsten van het verzet. Achter in het boek zijn een aantal foto's te vinden wat ik heel erg mooi vond om te zien.

Dit boek is een aanrader voor mensen die geinteresseerd zijn in de WO2 of in de geschiedenis van Amsterdam.

Cijfer: 4/5