Recensie: Mark de Geest - Transport XX Bestemming : Auschwitz

Mark de Geest - Transport XX: Bestemming Auschwitz 

Flaptekst: 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden in België meer dan 25.000 Joden vanuit de Dossinkazerne in Mechelen per trein naar Auschwitz gedeporteerd. Drie jongemannen uit Brussel besluiten tot actie over te gaan en beramen een levensgevaarlijk plan om een volgende trein te stoppen en zoveel mogelijk gevangenen te bevrijden. Op 19 april 1943 vertrekt Jodentransport XX met 1.631 mannen, vrouwen en kinderen. Gewapend met slechts één pistool staan de drie jongemannen klaar om de trein tot stoppen te dwingen...

Mijn mening over het boek:

Het komt tegenwoordig niet vaak meer voor dat ik een boek in een paar uur uitlees, maar dat is deze schrijver met dit boek gelukt. Van het begin tot het einde heeft het verhaal me echt geboeid. 

De personages zijn echt super goed beschreven en ik had het gevoel dat ik echt in hun verhaal zat. Ondanks dat het een fictief verhaal is, en het wel echt is geschreven na een hoop research vind ik het geen fictie. 

Het boek begon al met een voorzichtige manier van kennismaken met de personages, doordat hij een bombardement beschreef en later de mensen die daarmee te maken hadden weer samen kwamen. Asche is naar mijn mening een man die ik niet had willen kennen, en ik vind het knap dat Youra hem toch heeft geholpen op het ziekenhuis. Youra is mijn held van het verhaal samen met de andere mensen van de overval. 

Ik heb veel oorlogsverhalen gelezen maar dit is er 1 die me lang zal bij blijven.

Cijfer: 5/5 

Mark bedankt voor dit mooie boek en ik hoop in de toekomst meer te lezen van u. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Recensie: Patricia van Dam - geschenk onder de boom

Recensie: Lily Frank - #ikdatethuis

Carrie Jones - Elfenstof