Recensie: Volkert Greveling - De Shelby Boys



Volkert Greveling bedankt voor het vertrouwen voor een recensie

Titel: De Shelby Boys
Schrijver: Volkert Greveling
Uitgeverij: Brave New Books
Bindwijze: Paperback
Aantal bladzijden: 226
Prijs: 19,99

Flaptekst:
De Shelby Boys volgt drie vrienden die dienst nemen in het Amerikaanse leger ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het is het jaar 1943. Jim, Tim en Joe komen na hun basisopleiding bij een nieuw te formeren Rangerbataljon terecht. Hun Rangeropleiding in Amerika en Engeland bereidt hen voor op de invasie van bezet Europa. Ver verwijderd van huis en haard vechten ze voor hun land en de principes waarvoor ze staan. Het is een verhaal over vriendschap, ontluikende liefde en de sprong naar volwassenheid in een periode dat de wereld op zijn kop stond. Het romantische verhaal volgt nauwgezet de historische tijdlijn, waardoor het een unieke leeservaring wordt.

Mijn mening:
Wat is dit een prachtig boek over 3 dappere jongens. Vanaf bladzijde 1 word je meegesleept in het verhaal. Ik vond het heel gaaf dat er zoveel onderzoek is gedaan naar de veldslagen etc waardoor het qua tijdlijn ook echt klopt. Af en toe vond ik het verhaal wel voorspelbaar worden bij de promoties etc, maar dit is ook lastig om te voorkomen. 

Jim is een dappere jongen die iets te vroeg in het leger terecht komen maar zich er heel erg dapper door heen vecht. Hij maakt keuzes waarvan ik soms iets had van hmm is dit wel zo verstandig. Maar uiteindelijk komt dat ook allemaal weer goed. HIj is iemand die op mij overkomt als een echte leider.

Joe is een rustige jongen die zijn weg echt heeft gevonden binnen het leger. En ook snel promoties komt en tegelijk met Jim bij de Rangers terecht komt. Ik vind hem echt een aanwinst en hij heeft de onderscheidingen echt verdiend.

Tim is een jongen die we later in het verhaal niet heel veel meer terug zien vanwege omstandigheden. Hij volgt helaas niet helemaal de loopbaan van de andere 2 jongens op.

Door dit verhaal wil ik toch meer boeken gaan lezen over het Amerikaanse leger in de 2de wereldoorlog, want ik kende eigenlijk verder alleen Band of Brothers. Ik heb wel veel oorlogsboeken gelezen maar dat is voornamelijk over het verzet en de jodenvervolging. Dit boek heeft een nieuwe wereld voor me geopend en ik hoop dat er een vervolg gaat komen.

Cijfer: 4/5





Reacties

  1. Superleuk. Dankjewel. De jongens komen nog een keer voorbij in het boek “ Gevaar in de lage landen” ik probeer altijd een connectie te maken met een van de andere verhalen. Erg leuk om voor elkaar te krijgen qua tijdslijn etc

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Recensie: Patricia van Dam - geschenk onder de boom

Recensie: Lily Frank - #ikdatethuis

Carrie Jones - Elfenstof